Go to Dux home

“Er is geen baan die beter bij me past dan deze.”

Experiences

“Het WWF, dat is een organisatie waar je perfect op je plek zou zitten.” Het is meer dan zes jaar geleden dat Frédérique van Randwijck in gesprek met founding partner van Dux International, Karin Doeksen, deze woorden hoort. Ze herinnert zich als de dag van gisteren hoe enthousiast ze hiervan werd. De rode draad door haar leven is opkomen voor de zwakkeren in de samenleving: kinderen en dieren, die geen stem hebben. “Als je dat voor elkaar krijgt, dan ben ik het gelukkigste mens op aarde,” was dan ook haar reactie. Twee jaar later komt de functie Accountmanager Major Donors bij het WWF vrij. Een schot in de roos. We spreken Frédérique over haar drijfveren, haar werk bij het Wereld Natuur Fonds (WWF) – en hoe Corona dit beïnvloedt – en over dat ene, bijzondere gesprek, zes jaar geleden.

Geen baan die beter past

“Er is geen baan die beter bij me past dan deze.” Frédérique van Randwijck vertelt met net zoveel passie en overtuiging over haar werk, als waarmee ze haar werk doet. “Ik voel me echt verbonden met het werk van onze organisatie. Het is niet een verhaal dat ik wil vertellen; ik wil het geloven. Voelen. En juist doordat ik zo geloof in wat we doen, ben ik goed in mijn werk. Ik kan mensen meekrijgen, enthousiasmeren, om uiteindelijk met het team samen mooie resultaten te boeken. We zijn allemaal natuurbeschermers. Het verschil maak je in onze organisatie niet in je eentje. Dat doen we als één team.”

Onlosmakelijk verbonden met de natuur

Be one with nature, we zijn onlosmakelijk verbonden met de natuur, WWF streeft naar een wereld waarin natuur en mens in harmonie met elkaar leven. “Veel mensen kennen ons van het panda-logo en de bescherming van wilde dieren. Ons werk, en ook onze impact, is groter dan dat. We richten ons op de verbinding tussen de mens en de natuur, en tussen mens en dier. En in een tijd waarin we mondiaal de verschrikkelijke gevolgen van dierenhandel en consumptie ondervinden, is de noodzaak om meer bewustwording te creëren groot. Steeds vaker ontstaan zoönosen (ziekten die van dier op mens overgaan). Niet alleen Corona, denk bijvoorbeeld aan Ebola, Sars. Hoe wij omgaan met de natuur, heeft gevolgen voor onze samenleving.”

Corona onderstreept de boodschap

Het is een feit dat vandaag de dag voor- en nadelen kent, zo merkt ze juist in haar functie als Accountmanager Major Donors. “Veel donateurs zijn getroffen en hebben zelf moeite het hoofd boven water houden. Aan de andere kant zien we ook dat mensen zich meer en meer lijken te beseffen hoe we verbonden zijn met de natuur en actief willen bijdragen aan het behoud ervan. Donateurs melden zich dus ook, juist nu.” Wat een crisis als Corona voor de organisatie betekent, is nu nog moeilijk te zeggen. “Wij hebben een gebroken boekjaar, van juli tot en met juni. Over de gehele linie lijken we dit jaar nog op koers te liggen, maar waar we volgend jaar staan kunnen we ook echt pas volgend jaar zeggen.

De last van kennis

Haar overtuiging om de impact van de organisatie te willen vergroten, blijft onveranderlijk sterk. Het is – haar hele leven al – een intrinsieke motivatie om op te komen voor hen die dat zelf niet kunnen. En dus kent ze de organisatie en haar werk als geen ander. De interesse in en compassie voor dier en natuur is waardevol, maar kent ook een keerzijde. “The burden of knowledge, noem ik het. Ik zie veel problemen en dat draag je met je mee.” Maar het maakt haar ook gemotiveerd, betrouwbaar en vastbesloten. Niet activistisch, wel met overtuiging. Als WWF-NL focussen wij ons op een aantal gebieden in de hele wereld. Als NGO werken we waar mogelijk samen met andere (lokale) organisaties en de lokale bevolking om zo onze impact zo groot mogelijk te maken. Het geld dat wij hier ophalen, gaat naar projecten wereldwijd, maar wordt ook besteed aan projecten in Nederland. Hier werken we aan bescherming van de Nederlandse delta en rivierenen en verduurzaming van de voedselproductie. Het is allemaal onderdeel van onze natuur.” En daarmee ook; onderdeel van onze missie.

“Dit voelt echt als ‘mijn’ baan”

Toen Frédérique zo’n vier jaar geleden besloot haar baan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie in te ruilen voor iets nieuws, had ze niet durven dromen zó op haar plek terecht te komen. Of, zoals ze zelf zegt: “Dit is niet zomaar een baan. Het is een baan die veel impact op je heeft.” Na een eerste kennismaking met Karin, een bijzonder persoonlijke en doeltreffende intake, concludeerde de founding partner van Dux International dat het (toen nog) WNF de perfecte plek voor haar zou zijn. En zo geschiedde.

Gesterkt door de persoonlijke benadering

Opvallend aan het gesprek destijds, vond Frédérique dat daar helemaal geen vacature openstond. “Ze keek echt naar mij. Had naar mij geluisterd en kon echt aanwijzen waar ik op mijn plek zou zitten. Zelfs als dat betekende dat zij niets voor mij kon doen. Die persoonlijke benadering heeft voor mij echt het verschil gemaakt, het sterkte mij in de wetenschap naar welke baan ik op zoek moest. Dus toen die baan twee jaar later alsnog vrij kwam, wist ik direct: dat is mijn baan. Ik had beperkte ervaring met fondsenwerving, maar juist door dat intensieve gesprek met Karin en de professionele begeleiding van Annemijn de Lavieter wist ik zeker dat ik geschikt was voor de functie. En Dux wist dat ook, daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor.”

Would you like to work as an executive in the non profit sector (within arts and culture, charity organisations or funds)?

Send your CV with your work experience and let us know which organisations or sectors you find interesting. We are happy to take the time to get to know you personally and to gain insight into a suitable position that matches your profile and aspirations.

Take a look at all vacancies