Ditte werkte drie dagen in de week via DUX, als freelancer voor dit nationaal museum voor fotografie in Rotterdam.
Het mooiste van werken voor culturele instellingen is de bevlogenheid van de samenstellers van tentoonstellingen, in combinatie met de commerciële blik waarmee ik als marketeer naar de programmering kijk.
Ze werkt sinds 2008 als freelancer en heeft inmiddels de nodige ervaring in de culturele sector. “Van huis uit kom ik uit een commerciële omgeving. Via opdrachten bij NBTC Holland Marketing kwam ik in aanraking met de culturele sector, omdat die organisatie natuurlijk moeten laten zien wat Nederland te bieden heeft. Zodoende heb ik ook al opdrachten uitgevoerd voor het Scheepvaartmuseum en een groot fotografiefestival.”
Digitale mogelijkheden beter benutten
In maart 2021 streek ze neer bij het Nederland Fotomuseum, als interim-hoofd marketing en communicatie, bij een team in opbouw. “Daar heb ik een rol mogen spelen, omdat ik al snel degene was die de inhoudelijke vragen van kandidaten kon beantwoorden. De inhoudelijke focus van mijn eigen werk lag op het inrichten van de digitale marketingfunnel, gericht op een bredere bekendheid én een hogere spontane naamsbekendheid van het museum.”
Het Fotomuseum wilde volgens Ditte graag meer en beter gebruikmaken van de mogelijkheden van onlinemarketing. “De museumwereld is qua communicatiemiddelen over het algemeen vrij traditioneel ingesteld; denk aan posters in de stad, advertenties in magazines. Allemaal leuk en aardig, en onderdeel van de totale inzet van communicatiemiddelen, maar om tickets te verkopen is het heel belangrijk die potentiële bezoeker veel meer bij de hand te nemen door het hele traject heen, mee te nemen in jouw verhaal.”
En laat dat nou het specialisme zijn van Ditte, die graag werkt via de touch-tell-sell-marketingfunnel, een bewezen drietrapsraket. “In grote lijnen betekent dat: eerst vertellen wat de tentoonstelling inhoudt, daarna duidelijk maken waarom die tentoonstelling zo bijzonder is en vervolgens retargeten, om de potentiële bezoeker te activeren dat kaartje te kopen.”
Meer bezoekers
De spannendste periode in haar tijd bij het Nederlands Fotomuseum waren de maanden voor de eerste heropening na de lockdown, op 9 juni 2020. “Koning Willem-Alexander verrichtte de opening van de Eregalerij van de Nederlandse fotografie, de eerste permanente tentoonstelling van dit museum. Daar is veel aandacht naar uitgegaan, ook de rest van het jaar. Ondertussen gingen de wisseltentoonstellingen ook gewoon door!”
De grote vraag was dan ook: hoe positioneren we de permanente tentoonstelling ten opzichte van de wisseltentoonstellingen? “Een flinke uitdaging, maar het is ons gelukt. Uiteindelijk hebben we gemiddeld 25% procent meer bezoekers per week getrokken dan het jaar ervoor, waarmee 2021 eindigden met een zo goed als gelijk bezoekersaantal in 2020. Daarmee hebben we ver boven de benchmark gepresteerd. Vanuit mijn rol was ik vooral trots op de toename van de losse ticketverkoop, wat vaak aangeeft dat je een andere doelgroep hebt bereikt en geactiveerd.”
Na een jaar zat haar tijd bij deze opdrachtgever erop. “Jammer, maar zo is het leven als interimmer. Er is een tijd van komen en van gaan. Ik heb een heel leuk jaar gehad, waarin ik volgens mij echt een steentje heb kunnen bijdragen aan de doelstellingen van het Nederlands Fotomuseum.”
Het contact met DUX heb ik daarbij als heel positief ervaren. Leuk ook om op deze manier bij een nieuwe opdrachtgever binnen te komen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!
Ditte Ooms werkte via DUX als hoofd marketing en communicatie voor Nederlands Fotomuseum.
Wil jij ook ontdekken waar jouw passie en talenten liggen en welke organisatie bij jouw talenten past? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar de juiste match.
Contact